
АНУ-ын Олон улсын хөгжлийн агентлагийн Эдийн засгийн бодлогын шинэтгэл, өрсөлдөх чадвар /ЭЗБШӨЧ/ төслийн мэргэжилтнүүд өнгөрсөн баасан гарагт сэтгүүлчидтэй “Эрчим хүчний салбарт үзүүлж буй туслалцаа” сэдэвт уулзалт хийсэн юм. Дэлхийн аль ч улсад хэрэглээгээ хангахын тулд хамгийн бага өртөг зардалтай үйлдвэрлэгчдийг түлхүү ашиглаж, харин өндөр зардалтайг нь зөвхөн ачаалал өсөн нэмэгдэх үед тодорхой хязгаартай оролцуулах зарчим баримталдаг аж. Үүнийг эдийн засгийн үндэслэлтэй диспетчерийн зохицуулалт гэдэг байна. Хэдийгээр манай улсын Эрчим хүчний тухай хуульд хамгийн бага зардлаар үйлдвэрлэл явуулах тухай заалт оруулж, Диспетчерийн үндэсний төвийг байгуулсан ч тус төвд оновчтой зохицуулалтын программ хангамж байдаггүй. Мөн диспетчерийн даалгавар боловсруулахдаа үйлдвэрлэгч компанийн борлуулалтын орлогын төлөвлөгөөг хэрэгжүүлэхийг шалгуур болгодог нь эдийн засгийн оновчтой зохицуулалт хийхэд ихээхэн саад болдог байна. Өнгөрсөн хугацаанд ЭЗБШӨЧ төслийнхөн үйлдвэрлэгчийн чадал, энергийн тарифын аргачлалыг шинэчлэн сайжруулахыг Эрчим хүчний зохицуулах газарт олон удаа санал болгож байжээ. Мөн системийн загварчлалыг нарийвчлан гаргасан “Эрчим хүчний системийн менежмент”-ийн тусгай программ хангамж худалдан авч суурилуулахыг зөвлөжээ. Түүнчлэн диспетчерийн үндэсний төвд системийг хянаж мэдээлэл цуглуулах SCADA системийг шинээр суурилуулж өгчээ. Харин төсөв нь хүрэлцээгүй тул дээрх программ хангамжийг авч өгч чадаагүй аж. Ийм программтай болсноор цахилгаан, дулааны хэрэглээг холбогдох өртөг зардлын хамт тооцож, зохицуулалтыг оновчтой хийх боломж олгодог байна. Үүнийг авахад 250 мянган ам.доллар шаардлагатай аж. Гэхдээ ганц удаа хөрөнгө гаргавал эргээд хүртэх үр ашиг нь хангалттай. Тухайлбал, зохицуулалтын ийм программтай болсноор төвийн эрчим хүчний системд нүүрсний зарцуулалтыг жилд 324 мянган тонноор бууруулах, түлшний зардлыг найман тэрбум төгрөгөөр хэмнэх боломж бүрдэх юм байна. Мөн агаарын бохирдол, нүүрсхүчлийн давхар ислийн ялгарлыг жилд 886 мянган тонноор бууруулах боломж ч бүрдэх гэнэ. Ямартай ч энэ нь жил бүр хэдэн тэрбум төгрөгөөр гэрийн бүрээс дулаалах гэх мэттэй харьцуулшгүй үр дүнтэй арга гэдгийг мэргэжилтнүүд хэллээ.
Ер нь эрчим хүчний салбар өөдлөхгүй байгаа нь төрийн бодлого, шийдвэр “бай”-гаа онодоггүйтэй л холбоотой бололтой. Жишээ нь, улс даяар тарифын нэгдсэн систем мөрддөг нь хүндрэлийн гол шалтгааны нэг. Мэдээж 10 км, 1000 км-ын зайд цахилгаан, дулаан түгээхэд асар их ялгаа байх нь тодорхой. Тэгэхээр хол зайд өндөр зардлаар түгээж байгаа зөрүүг ойр зайд байгаа хэрэглэгчид давхар төлдөг гэсэн үг аж. Мөн шинэ станц барих ажилд өрсөлдөгчгүй тендер зарлах нь Концесийн тухай хуулиар хориотой байдаг. Гэтэл Могойн голын нүүрсний уурхайг түшиглэн шинээр станц барих тендерт мөн л ганцхан оролцогч байгаа гэсэн. Харин саяхан ЭБЭХ-ний сайд Д.Зоригт уг ажилтай танилцаад, гэрээг хуульд нийцүүлж өөрчлөхийг холбогдох хүмүүст үүрэг болгосон байна билээ.
Энэ мэтчилэн шийдвэр бүр нь оновчгүй байгаад салбарын мэргэжилтнүүд болоод донор байгууллагууд шүүмжлэлтэй ханддаг гэнэ. Өдгөө төрийнхний хэлдэг гол тайлбар болох мөнгөгүйн зовлон үнэхээр бодитой юу гэвэл бас үгүй. Сонгуулийн амлалтаа биелүүлэхийн тулд иргэн бүрт 70 мянган төгрөг тарааж, Оюутолгойгоос орж ирсэн 250 сая ам.долларыг ямар ч үр ашиггүй үгүй хийчихсэн. Үр ашиггүй гэсний учир нь үүний балгаар инфляци өсч, төгрөгийн худалдан авах чадвар доройтсоныг бүгд хүлээн зөвшөөрч байгаа. Одоо дахиад 500 мянгыг бэлнээр тараах тухай ч ярьж буй. Гаргая гэвэл мөнгө байна. Гагцхүү тэр мөнгөөр хуучнаа засаад байх уу, шинийг барих уу гэдэг сонголт бий. Нөгөөтэйгүүр, өрөндөө баригдсан станцуудаа зогсоочихгүйн тулд тарифаа нэмж аргацаахын оронд өндөр үр дүнтэй ганц программ хангамж худалдаад авчихвал яасан юм бэ.
Н.Дашдэлэг.
Зохиогчийн эрх: "Улс төрийн тойм" сонин