“Иргэдийн оролцоо ба шилдэг агентлаг тодруулах аян”-ы хүрээнд Шударга өрсөлдөөн хэрэглэгчийн төлөө газрын дэд дарга А.Ариунболдтой ярилцлаа.
-ШӨХТГ-ыг иргэд нэг үе зөвхөн хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах үүрэгтэй мэт ойлгодог байлаа. Үүрэн телефоны яриаг секундээр тооцох гэх мэт асуудлуудаас болоод танай агентлагийг мэддэг болсон. Харин дээрхтэй адил асуудлуудын үр дүн хэр байгаа бол?
-Манай байгууллагын тухайд олон асуудал руу орж байгаа. Хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах болон өрсөлдөөний чиглэлээр тодорхой чиглэлүүдийг барьж ажиллаж байна. Тухайлбал олон нийтийн хамгийн сайн мэдэж байгаа нь нефть импортлогчдийн маргаан.
Яг секундээр тооцохын хувьд бол олон улсад ийм жишиг маш ховор байдаг байх аа. Анх манай байгууллага, Харилцаа холбооны зохицуулах хорооны удирдлагын түвшинд ярьж байгаад санаачилга гаргасны хүрээнд хэрэгжиж байгаа.
Судалгаанаас харахад гар утас хэрэглэгчдийн бараг тал хувь нь эхний 40 секундэд шаардлагатай яриагаа хийчихдэг нь мэдэгдсэн.
Үүнээс үүдэн дээрх санал, санаачилга гарч, хоёр байгууллага үүрэн холбооны оператор компаниудын удирдлагуудтай ярилцан, шийдэлд хүрсэн байх. Түүнээс биш секундээр тооцно гэсэн эрх зүйн зохицуулалт бол байхгүй шүү дээ.
Тиймээс оператор компаниуд бүх яриаг секундэд шилжүүлээгүй. Харин иргэдийн сонголтод зориулж, тусгай багцууд гаргасан. Хэрвээ тухайн хэрэглэгч бага ярьдаг бол секундын багцийг сонгох боломжтой.
-Үүнтэй зэрэгцээд ярианы тарифын асуудал сөхөгддөг шүү дээ?
-Тарифын хувьд Мобиком давамгай байдалтай гэдгээр нь Харилцаа холбооны зохицуулах хороо үнийг хянадаг. Дунджаар хоёр төгрөг тогтоож өгсөн юм билээ.
Үүнийг нь дагаад бусад компаниуд ч жишиг маягаар тогтоосон байдаг. Харилцаа холбооны зохицуулах хорооноос энэ онд ярианы тарифыг дахин нягталж үзэхээр болсон.
-Үүрэн холбооны асуудлыг удирдлагууд ярилцаад шийдчихэж. Гэхдээ танай байгууллага яг хэдэн хүний бүрэлдэхүүнтэй юм бэ?
-Үндсэндээ 42 албан хаагчтай, тэдгээрийн 10 гаруй нь бичиг хэрэг, жолооч зэрэг захиргааны ажилтнууд байдаг. Үлдсэн 30 орчим хүн маань Зар сурталчилгааны зохицуулах хэлтэс, Хэрэглэгчдийн эрх ашгийг хамгаалах, Өрсөлдөөнийг зохицуулах хэлтэс гэж хуваагдаад, үндсэндээ 8-9 байцаагч л оногддог.
-ШӨХТГ-ын хувьд байцаагч нар нь байнга гадуур яваад хууль зөрчигчидтэй хариуцлага тооцож амжихгүй. Тэгэхээр танай байцаагч нар яаж ажилладаг хэрэг вэ?
-Монгол Улсын гурван сая орчим иргэн бүгд хэрэглэгч. Төрийн ямар ч байгууллага, аппарат байсан хүн нэг бүрийн эрхийг хажууд нь байгаад хангуулж чадахгүй, амжихгүй.
Энд зөвхөн төрийн зөв бодлого л хэрэгтэй. Боловсон хүчин, санхүүгийн асуудал зэргээр зохицуулах учиртай. Бидний хувьд өргөдөл, гомдлын мөрөөр ажлаа гүйцэлдүүлнэ.
Мэдээллийн хэрэгсэлийн мөрөөр, түүнчлэн өөрсдийн санаачилга, дээд газрын өгсөн удирдамжийн дагуу хуулийн хэрэгжилтэд анхааран үүргээ гүйцэтгэж байна. Үүний зэрэгцээ төрийн бусад байгууллагатай ажлаа уялдуулж ажилладаг. Тухайлбал хөдөө аймгуудын Хуулийн хэлтсийн дарга нарт улсын байцаагчийн эрх олгоод, тухайн орон нутгийн асуудлаа шийдэх чиглэл өгч байгаа.
Нийслэлд бол Мэргэжлийн хяналтын ерөнхий газар болон бусад газрынхантай хамтарч, өөрсдийн дотоод нөөц бололцоогоо ашиглаж байна.
Гэхдээ иргэд төдийгүй зарим орон нутгийн удирдлагуудаас орон тоо, байцаагчаа нэмээч, хамгийн их хохирдог хүмүүс энд байна гэдэг санал ирдэг.
-Нэмэхийн тулд бөөн асуудал үүснэ биз?
-Тэгэлгүй яах вэ. Асуудлыг Засгийн газрын түвшинд тавьдаг. Санхүүгээс эхлээд янз бүрийн зүйл тулгарна л даа.
-ШӨХТГ-ын байцаагч нар бусад байцаагч нараас давуу эрх эдлэх үү?
-Төрийн хянан шалгах хуульд заасан улсын байцаагчдын нийтлэг эрхийг эдлэнэ. Түүн дээр шаардлагатай гэж үзвэл үзлэг, нэгжлэг хийх эрхтэй.
Өрсөлдөөний тухай хуульд заасан үгсэн хуйвалдах гэдэг заалтыг баримтжуулахын тулд нэг аж ахуйн нэгжид очоод компьютерийн хардыг нь авах шаардлага гарахыг үгүйсгэхгүй.
Энэ тохиолдолд хэд хэдэн байцаагч тухайн байгууллагуудад зэрэг очоод шалгалтаа эхлүүлэхгүй бол нөгөөх нь хэн нэгнээсээ сонсоод файлаа устгах боломжтой болчихно шүү дээ. Энэ бол олон улсад байдаг л жишиг.
-Тэгвэл тэр хэмжээгээрээ хамгаалалт, нийгмийн асуудлаа шийдүүлсэн үү?
-Бусдаар бол бусад улсын байцаагч нартай яг адилхан. Цалин хөлс, нийгмийн асуудал бүгд ижил.
Мэдээж байцаагч нарыг маань хэл амаар доромжлох, түлхэж унагах, хөөх зэргээр зүй бусаар харилцах тохиолдол бишгүй таарна. Хэдийгээр хамгаалах хэрэгсэл ашиглахыг зөвшөөрдөг ч санхүүгийн асуудлаас болоод тийм зүйлгүй л явж байна.
-Тэгвэл авлига, хээл хахуульд өртөхгүй гэх баталгаагүй юм байна даа?
-Тухайн албан хаагчийн ухамсар, удирдлагын хэрэгжүүлж буй зөв менежментээс л шалтгаална. Өнөөдрийн байдлаар манай байгууллагаас элдэв хэл аманд өртөж, асуудал үүсээгүй л байна.
Хамгийн гол төрийн байгуулагад ямар хүн ажиллах ёстой гэдэг зарчмаар том бүтцээр нь харахгүй бол хэсэгчлэн харж бүгдийг муугаар хэлж, бодож болохгүй байх аа.
-Тэгвэл ашиг сонирхлын зөрчилгүй ажиллах нөхцлөөр хэр хангагдсан вэ. Магадгүй танай хэн нэг байцаагчийн гэр бүлийн хүн аж ахуйн нэгжид ажилладаг байгаад халагдлаа гэхэд эргээд хариугаа авах байдал ажиглагдах ч юм уу?
-Ийм байдал үүсч байгаагүй, үүсээгүй. Гэхдээ үүсэхгүй гэх баталгаагүй. Манай ажилчдын бараг 50 хувь нь шинэчлэгдсэн. Төрийн албанд тодорхой хугацаанд ажиллаад эхлэхээр аяндаа харагдана л даа.
-Яагаад 50 хувь шинэчлэгдчихэв ээ. Дарга солигдоод уу?
-Янз бүрийн л шаардлага, шалтгаан бий. Хэвлэлээр нэг үе шуугисан есөн хүний асуудал ч байна.
-Шүүхээс буцаагаад ажилд нь ав гэсэн шийдвэр гарчихаагүй юм уу?
-Ажилд эргүүлэн томилсон асуудал одоогоор алга.
-Анх ШӨХТГ-тай холбоотой хууль батлагдах үеэр улстөрчдөөс маш их дарамт, шахалт өгч байсан гэдэг. Одоо нэгэнт хууль батлагдчихсан, хэрэгжээд явж байна. Энэ үед байцаагч нар болон удирдлагуудад дарамт хэр их ирдэг бол. Улстөрчдийн ард хэд хэдэн компани байдаг шүү дээ?
-Яг миний албан тушаалын хувьд байнга хяналт шалгалт хийдэггүй. Гэхдээ одоогийн байдлаар манай байцаагч, хэлтсийн дарга нарт энэ мэтийн дарамт ирсэн гэж сонсоогүй.
Дэлхийн бусад орнуудад ч өрсөлдөөний байгууллагыг хүчтэй ажиллуулах сонирхол улстөр, бизнесийн бүлэглэлд тэр бүр байдаггүй. Өрсөлдөөний хуулийг хүчтэй болгох гол систем нь олон нийтийн оролцоо, хэвлэл мэдээллийн байгууллага л байдаг. Эхний 5-10 жил бол шинэ учраас хөгжиж чаддаггүй.
-ШӨХТГ-т хэрэглэгчдийн эрх ашигтай холбоотойгоор аль салбарын гомдол хамгийн их ирдэг вэ?
-Одоогийн байдлаар СӨХ, орон сууцны контор, барилгын м2, өргөн хэрэглээний бараа, бүтээгдэхүүн, хувцас, гутал, үүрэн телефон гэх зэргээр л орж ирж байна.
-Шударга өрсөлдөөний хувьд аж ахуйн нэгжүүд биесээ унагах гэж муу арга хэрэглэнэ биз?
-Өрсөлдөгчид бие биенийхээ талаар гомдол ирүүлэх нь харьцангуй бага. Ихэнхдээ иргэдээс л үнийн болон бараа бүтээгдэхүүний чанарын талаар өргөдөл, гомдол өгдөг.
-Хүлээж авсан гомдлыг хэр шийдвэрлэж, хариу өгч амждаг вэ?
-Өнгөрсөн жилийн тухайд Өрсөлдөөнийг зохицуулах хэлтэст 144 өргөдөл ирсний 125-ыг шийдвэрлэж, хариуг нь өгсөн. Хэрэглэгчдийн эрх ашгийг хамгаалах хэлтэст ирсэн 738 өргөдөл, 580 гомдолд зохих хариуг өгсөн.
Харин Зар сурталчилгааны зохицуулах хэлтэст ирсэн 31 өргөдлийг бүрэн шийдвэрлэж хариуг нь өгсөн. Төрийн захиргаа удирдлагын хэлтэст 20 гомдол ирсний 17-г нь барагдуулсан байдалтай тайлан гарсан.
Ж.НАРАНГЭРЭЛ
Эх сурвалж: "ӨГЛӨӨНИЙ" сонин