Жуулчид ч тэмээгээ унан зураг хөргөө авхуулан, зугаатай байлаа. Ямар ч гэсэн тэмээний эзэн, газарчин, жуулчин гэлтгүй бүгд л сэтгэл хангалуун цааш аяллаа үргэлжлүүлцгээсэн юм. Харин газарчин эмэгтэй тэндээс явахын өмнө тэмээчин залууд хандаж “За, амжилт. Дараа долоо хоногт францчуудыг авчирна аа” хэмээн жогтой инээмсэглэв. Тэгээд жуулчдыг машиндаа суулгаад явж одов.
Аялал маань цааш үргэлжилж, “Эрдэнэ зуу” хийдэд ирлээ. Тоолж томшгүй олон цайны газар. Зуны сайхан цагаар хөдөө амар ч явааг ч хэлэх үү, нутгийн хуушуур идмээр санагдаад явчихав. Тэгээд нөгөө олон цайны газрын нэгэнд нь орж, хуушуур захиалаад хүлээж суулаа. Тэгтэл гадны нэг жуулчин гүйж ороод хэдэн хуушуур аваад гарах болтой. Би ч яахав хүлээгээд л сууна. Тэгж, тэгж “Яав, ийв” гээд асуутал үйлчлэгч нь “Өө, чамайг яараагүй юм байх гэж бодоод түрүүний шар үстэй нөхөрт хэдийг өгчихлөө. Чи дахиад хүлээчих ээ” гэж авдаг байгаа. Бидний чанга ярилцахыг сонссон харийн жуулчид нэлээд гайхаж байгаа бололтой гараад явав. “Улсынхаа нэрийг л бод” гэж дотроо бодсоор би үйлчлэгчтэй элдвээр маргалдахаас татгалзаж, чимээгүй хүлээн тэвчээр заав.
Дараа нь “Эрдэнэ зуу” хийдэд очлоо. Үүдэнд нь тайлбарлагчид зогсож байгаа бололтой “За та хүлээж байгаарай. Өөр хүмүүс ирэхээр би тайлбарлаж эхэлнэ” хэмээв. Хэсэг жуулчид ирэв. Тайлбарлагч ч биднийг дагуулан хийдийн музейг тайлбарлаж эхлэв. Ажиглаад байсан тайлбарлагч нь англи хэл үнэхээр сайн сурсан байх юм. Хийдийн гарал, түүх, эд хогшил гээд бүх зүйлийг яг таг ойлгомжтой тайлбарлаж өглөө. Гэхдээ мэдээж гадаадаар. Монголчууд олон бол Монголоор, гадны жуулчид олон бол англиар тайлбар хийдэг аж. Тэнд байсан жуулчдын нэг болох бразиль залуу ч надтай англиар ойлголцох хэмжээнд олон сэдвээр ярилцлаа. Жуулчид тайлбарлагчид өөрсдийн талархлыг илэрхийлэн хоёр, тав, 10 ам.доллараар гарыг нь цайлгаж байх юм. Тайлбарлагч маань ч урам орсон шинжтэй “Би та бүхэнд өөр юугаар туслах вэ” хэмээн инээд алдав. Хажуунаас нь хөтөч эмэгтэй ч явах цаг болсоныг анхааруулж байгаа бололтой. Тэднээс салаад би нэгэн хийдийн хажууд өөр нэг залуутай тааралдав. Зам зуур тааралдсаны хувьд хаанаас ирснийг нь сонирхоод амжлаа. Гэвч мань эр надтай нэг ч үг дуу гарахгүй өөр тийш харан алга болов. Би гадны жуулчдыг арай өөрөөр төсөөлж байсан юм. За тэр ч яахав. Хажуунаас хөтөч нь бололтой нэг монгол залуу “Битгий санаа зов. Наадах эр чинь АНУ-аас ирсэн юм. Манайд гурав дахь удаагаа ирсэн гэсэн. Өмнө нь манайхан гомдоосон бололтой, сонин ааш үе, үе гаргаад байдаг юм. Би ч худлаа инээгээд л гүйгээд байна шүү дээ” хэмээн намайг бүүр ихээр гайхшруулж чадлаа.
Жуулчид янз бүрийн л зорилготой манай улсад ирдэг байх. Аялах, амрах, ажил хэрэг гэх мэт. Үүнийгээ дагаад янз бүрийн сэтгэгдэлтэй нутаг буцдаг болов уу. Энэхүү харилцаа холбоо нь улсын нэр хүндтэй холбоотой байхаас өөр аргагүй гэдгийг өөрийн биеэр мэдэрсэн ч жуулчидтай харьцах ганц л дүрэм байдаг гэдгийг сайн ойлгосон. Мөн аялал жуулчлалын салбараас бага гэлтгүй ашиг олох олон арга байгаа болоод уулын ам болгонд амралт, байгалийн үзэсгэлэнт газар болгонд хэн нэгэн өөрийн бизнесийг эрхэлж байгаа нь сайн хэрэг. Гэхдээ жуулчидтай харьцах харилцаа, тэдэнд хандах хандлагад ганц зүйл нөлөөлдөг зүйл үнэхээр хүчтэй. Арга ч үгүй биз, хүн бүр сайхан амьдралын төлөө ямар нэг зүйлийг золиосолдог шүү дээ. Үйлчилгээ сайн байна гэдэг, ахиухан мөнгө авах эхлэл. Харин үйлчилгээ үзүүлэхийн гол мөн чанар нь харилцаа холбоо. Найрсаг байх, долигнох, бялдуучлах, үнэнч шударга байх гээд бүхий л зан чанар чухал болоод хүссэн хүсээгүй худал инээх цаг ирдэг бололтой. Жуулчдад үзүүлж буй үйлчилгээний хэлбэрт “сайн долигнох” гэсэн ойлголт газар, газрын хүмүүст бий.
Эх сурвалж: "УЛСТӨРИЙН ТОЙМ" сонин