Ерөнхийдөө ирэх оны төсөвт хавтгайрсан халамжуудыг цэгцэлж багасгах, татваруудыг нэмэгдүүлэх гэх мэт олон заалт орж байгаа. Тухайлбал, Оюутолгой төслөөс өсөн нэмэгдэх рояалти татвар авснаар 400 гаруй тэрбум төгрөг төвлөрүүлнэ. Харин “Оюутолгой” компани ийм татвар төлөх сонирхолгүй байна гэдгээ мэдэгдээд байгаа. Зэсийн үнийг 8125 ам.доллар, нүүрсний үнийг нэр төрлөөсөө хамаараад 83.2-161.2 ам.доллар байхаар төсөөлжээ. Хятадын эдийн засаг удаашралтай, худалдан авалт буурсан үед хэрвээ энэ төсөөлөл биелэхгүй бол яах вэ гэх асуудал байна. Төсвийн төлөвлөгөөний дагуу зэсийн орло¬гоос тогтворжуулалтын санд 103,7 тэрбум төгрөг төвлөрүүлэхээр тооц¬сон. Энэ төсөөлөл тонн зэсийн үнэ 6328,9 ам.доллар байхад биелэх боломж¬той. Ирэх оны тухайд дэлхийн зэсийн нийлүүлэлт, эрэлтээсээ 350 мянган тонноор давах төлөвтэй байгаа нь судалгаанаас харагдсан байна. Эрэлтээс давсан нийлүүлэлт байгаа үед үнэ унадаг эдийн засгийн хууль бий. Өөрөөр хэлбэл, ирэх онд зэсийн үнэ буурах эрсдэл тодорхой хэмжээнд байна. Ийм үед зэсийн үнийг чухам яагаад ийм өндрөөр тогтоосон юм бол гэдэг нь бас бодох л асуудал. Харин нүүрсний тухайд тэртээ тэргүй манай улсын урдаа барих салбар болсон. Харамсалтай нь дэлхийн нүүрсний зах зээл бас тийм ч сайнгүй байгааг эдийн засагчид хэлсээр байгаа. Эдийн засаг хямарч магадгүй байгаа үед уг нь ажлын байр бий болгож, бүтээн байгуулалтуудыг эрчимжүүлэх хэрэгтэй. Гэтэл төсөвт ажлын байрыг бий болгоход дорвитойхон хувь нэмэр болчих зүйл огт харагдахгүй байгааг гишүүд шүүмжилж байна. Харин ч татваруудыг нэмэгдүүлснээр бизнесийг боомилох шинжтэй болсон гэдгийг хэлж байгаа билээ. Архи, тамхины онцгой албан татварыг нэмэгдүүлэх, шатахуун импортлогчдод олгож байсан татварын хөнгөлөлтийг цуцлах гэх мэт хуулийн төслүүд төсөвтэй хамт өргөн баригдсан байгаа юм.
Монгол Улс орлого олсныхоо хэрээр үрэн таран хийдэг байдлаа болих гэж Төсвийн тогтвортой байдлын тухай хуулийг баталсан. Илүү гарсан орлогоо хуримтлуулдаг энэ туршлагыг нэвтрүүлсэн нь сайшаалтай ч ирэх оны төсөвт тэгтлээ их хадгалж, гийгүүлээд байх зүйл харагдахгүй байна. 2013 онд Тогтворжуулалтын санд зэсээс 103.7 тэрбум төгрөг, нүүрснээс 65.9 тэрбум төгрөг төвлөрүүлэхээр тооцоолжээ. Үнэхээр эдийн засаг хямраад, зэс, нүүрсний үнэ уналаа гэхэд энэ мөнгө данхайсан төсвийг тогтвортой байлгахад хүрэлцэх үү. Тийм ч хангалттай биш байх. Нөгөөтэйгүүр орлого их байгаа ч зарлагыг заавал хоёр хувьдаа барих гэж хичээсэн. Зарлагаа санхүүжүүлэхийн тулд 750 гаруй тэрбум төгрөгийн бонд гаргана гэж төсвийн төслийн танилцуулгад дурьдсан байсан. Энэ бонд нь мөнөөх 1.5 тэрбум ам.доллартаа багтаж байгаа юу, үгүй юу. Бас л бүү мэд. Ер нь тэгээд заавал бонд гарган байж, төсвийн зардлыг санхүүжүүлэх шаардлага байсан уу гэдгийг ч бодоод үзэх л хэрэгтэй биз. Хөрөнгө оруулалт руу хийж байсан бол хамаа алга. Дэмжих л хэрэгтэй. Харин урсгал зардлыг бол захын эдийн засагч “хэзээ ч үгүй” гэж хэлнэ.
Энэ мэтээр 2013 оны төсөв наанаас нь харахад нэг л сайхан алдагдал багатай, орлого ихтэй харагдаад байдаг. Гэхдээ үүнээс илүүтэйгээр тодорхойгүй, эргэж харах ёстой асуудал олон байна. Хэлэлцүүлгийн шатанд өөрчлөгдөж, шинэчлэгдээд, сайжраад явна гэж найдъя.
Эх сурвалж: УЛС ТӨРИЙН ТОЙМ сонин